De dikke teen, tekening van Thierry de Cordier

De dikke teen van Thierry de Cordier uit het boek ‘De Wijnjaren’.

De dikke teen (L’orteil)
Een tekening van Thierry de Cordier, 1990. Het is zeer geconcentreerd, gevoelig met pen getekend werkje van 12 x 17,5 cm, de kleinste details zijn met zorg neergezet. De tekening straalt een enorme kracht uit. De teen lijkt dwars door de omgeving naar buiten te stoten als een worm uit de aarde.
Aan de bovenzijde staan in strakke regels tekst geschreven. Kennis, die moet worden overgedragen, maar vervolgens met een emotionele daad een lichaamsdeel uitsteekt om gehoord te worden. De tekst is  onderdeel van het werk en heb ik niet gelezen, wil en kan ik niet lezen, ze is voor mij ondergeschikt.
Als zijn zelfportret zie ik deze tekening, waarbij de navel teen is geworden.

Beschrijving
Bij de beschrijving staat dat ‘De dikke teen’ een gedeeltelijke overschildering is met gouache van een reprocuctie van ‘Orteil @ Légumes’ uit 1989.

Tekeningen van Thierry de Cordier.
De eerste keer dat ik zijn tekeningen heb gezien, was in 1997 op de tentoonstelling  ‘De mens reist de wereld plat” van Museum OverHolland in het Kröller-Müller Museum. Omdat deze tekeningen zo’n impact op mij hadden, ben ik meteen weer naar huis gegaan. Ik had geen rust om nog verder rond te kijken…………..ik moest direct zelf aan de slag!

De mens reist de wereld plat
Over de titel van deze tentoonstelling las ik later dat Thierry de Cordier daarmee verwijst naar zijn mening; ‘dat de mens constant elders op zoek is’….‘hij doet van alles om liever niet met zichzelf geconfronteerd te worden; reizen, tentoonstellingen bezoeken…’. Thierry de Cordier gaf zich liever over aan het eigen experiment; aan zijn innerlijke informatiebank van ervaringen, emoties en kennis.
Hij had me in het hart geraakt!

Thierry de Cordier
kende ik van zijn performances en van zijn beelden. Zijn performance ‘Wereldtoespraak’, waarin hij de wereld toespreekt met een megafoon op het dak van het E.L.A.C. in Lyon maakte indruk op me. Maar vooral zijn ‘Totaalwerk’ in Schorisse, waar hij zijn huis en tuin uitriep tot de wereld. Hij had het idee om een ‘klooster voor één gezin’ feilloos tot stand brengen en zelfs een betere wereld wilde verwerkelijken dan de Ware wereld. Hij heeft daar 10 jaar met zijn gezin gewoond.

Thierry de Cordier gebruikt de kunst als instrument om antwoorden te vinden, om beter te leren leven.

 

 

 

, ,

No comments yet.

Leave a Reply