Het meisje met het ijsje

Het meisje met het ijsje, olieverf schilderij

1.

Het meisje met het ijsje
Ze eet op een zonnige lentedag een ijsje. Ik maak een foto (want poseren is helaas geen optie). Dit kleurrijke moment; dat zonlicht, en het meisje met het ijsje dat ga ik in verf vertalen.

Palet

Na het kiezen van de kleuren spuit ik de olieverf aan de zijkanten van mijn palet op. Zo heb ik voldoende ruimte om in het midden te mengen.

Tip: Bij een vastzittende dop van de verftube deze even onder een hete kraan houden, daarna is de dop meestal gemakkelijk los te draaien.

Onderschildering

In horizontale strepen schilder ik de onderschildering met de kleur Indisch geel verdund met terpentine op een katoenen doek van 50x60cm. Ik gebruik hiervoor een brede platte kwast.

Het meisje met het ijsje, olieverf schilderij

2.

Tekening
Met houtskool teken ik over het Indisch geel het meisje met het ijsje. Door de stand van het hoofd let ik op de verkorting van de neus. Al schetsend zet ik de lijnen; wat me niet bevalt gum ik uit met kneedgum. Met het uitgummen is er enig kleurverlies van de onderschildering, maar dat is hier geen probleem (zie afb. 1).

De hand die het ijsje vasthoudt is groot uitgevallen, zie ik. Geweldig! Het ijsje wordt nu door iemand uit beeld vastgehouden, lijkt het (zie afb. 2). Kijk altijd flexibel naar je werk en laat het toeval toe als het iets toevoegt.

Tip: Kneed je gum, van binnen naar buiten, om weer ‚schone’ gum te krijgen.

Een hoofd tekenen

Er zijn voor het tekenen van een hoofd enkele handige basisregels, o.a: het hoofd heeft een omgekeerde eivorm, de spitse kant is de kin. En: tussen twee ogen past nog een oog.

Het meisje met het ijsje, olieverf schilderij

3.

Bij het natekenen van een plaatje of foto, breng je een 2-dimensionaal plaatje over op een 2-dimensionaal papier/doek. Je verbetert daarmee je handvaardigheid; de oog – hand coördinatie. Het is heel iets anders om het van 3-dimensionaal naar 2-dimensionaal over te brengen. Hier gaat het om het werkelijke zien. Het leren ZIEN vraagt om veel oefening! We hebben de neiging om dat wat we WETEN te tekenen en niet dat wat we ZIEN.

Tip: oefen eerst met de onderdelen van een gezicht. Vraag aan mensen uit je omgeving om een half uurtje te poseren en concentreer je dan alleen op een oor, een neus, mond of oog. Of ga zelf voor de spiegel zitten om je eigen hoofd te leren tekenen. Philip Akkerman, de kunstenaar die uitsluitend zelfportretten schildert, heeft zo jarenlang voor de spiegel gezeten.

Het meisje met het ijsje, olieverf schilderij

4.

Het meisje met het ijsje, olieverf schilderij

5.

Kleur mengen  

Met verschillende platte varkensharen kwasten (nr. 6, 10 en 12) schilder ik de kleuren met losse streken alla prima (nat-in-nat techniek) op het doek. De kleuren meng ik op het palet en om ‚schone’ kleuren te houden, pak ik de verf met het paletmes en wrijf deze tussendoor schoon met een keukenpapier. De groene kleur in het gezicht wordt met ivoorzwart, geel en wit gemengd (zie afb. 3). Voor de haarkleur maak ik vooraf eerst een test met de kleurencombinatie; Indisch geel, wit, rauwe sienna en ivoorzwart, voordat ik het op het doek opbouw (zie afb. 4 en 5).

Tip: Een overgang zachter maken? Gebruik je vingertop als doezelaar.

Het meisje met het ijsje, olieverf schilderij

6.

Daarnaast meng ik de kleuren met de gelaagde techniek. Met een transparante kleur schilder ik dun over een gedroogde vorige verflaag heen; zo ontstaat een nieuwe kleur.

Over het Indisch geel schilder ik met kraplak, met iets medium aan de kwast (de vet op mager regel), een sterk stralend oranje is het resultaat. Hier te zien in de driehoek naast de mond en in het jurkje. Deze techniek gebruik ik ook bij het violet in het jurkje (zie afb. 6). Ik schilder eerst de laag kraplak en na een week (kraplak heeft een lange droogtijd) ga ik er met ultramarijn overheen en trek die lichte verticale plooi met een keukenpapier.

Transparante kleuren laten de ondergrond kleur volledig zien, maar dekkende kleuren zijn dekkend, ze laten de ondergrond kleur niet of nauwelijks zien. Ook speelt de hoeveelheid verf, de laagdikte, een rol.

Het meisje met het ijsje, olieverf schilderij

7.

Tip: Witte verf toegevoegd aan een kleur maakt transparante verf dekkend. Wil je toch wit erbij, gebruik dan zinkwit.

Reinigen

Het meisje met het ijsje, olieverf schilderij

8.

Als laatste breng ik enkele details aan. Een haar die over het oog valt, zet ik nog iets aan met wit (zie afb. 7) en doe dat ook op de de onderlip, met een lijntje voor het restje ijs. (zie afb. 8) Het ‚meisje met het ijsje is klaar (zie afb. 10).
Rest nog de kwasten schoonmaken. Eerst door ze in een doek of keukenpapier gerold de achtergebleven verf met mijn vingers eruit te knijpen, daarna in de terpentine te reinigen en tenslotte door ze onder de kraan met een klodder zachte zeep in de holte van mijn hand te wrijven tot alle verf eruit verdwenen is (zie afb. 9). Goed naspoelen met lauw water en daarna uitslaan.

Het meisje met het ijsje

9.

Het palet wrijf ik schoon met een paletmes en daarna met doek of papier gedoopt in terpentine.

 

Het meisje met het ijsje, olieverf schilderij

10.

Nu te koop in de winkels het blad Atelier

 

, , , ,

No comments yet.

Leave a Reply