Het model van de woensdagavond tekenles

Het model van de woensdagavond tekenles is mijn schilderij voor
Atelier nr. 185.
Op de begane grond van een zeventiende-eeuws grachtenpand zit mijn atelier. Daar geef ik ook teken-, en schilderlessen met 1x per maand modeltekenen. Het dertienjarige model van dat moment ging met een lolly in haar mond in de vensterbank van het atelier zitten; dat ga ik schilderen.

Met mijn pen maak ik een ruw schetsje om me te laten inspireren door de compositie en de toon, het licht/donker effect.
De gaten in de broek geven een speelse wending aan de lijn van de vensterbank zie ik, en de benen vallen deels weg bij de donkere lambrizering, daardoor trekken de lichte schoenen de aandacht. Spannend.

Van de rol olieverfpapier, de rol staat nog naast het schilderij (zie foto 1) knip ik het formaat 74,5 x 96cm uit, en teken het model met houtskool in snelle losse streken. Als hulpmiddel is het handig bij het tekenen om uit te gaan van de basisvormen (vierkant, rechthoek, circel, etc.). Bij de hand is de cirkel nog te zien die ik hier gebruikt heb.

De hoofdkleuren van het schilderij zijn karmijn, ultramarijn en zinkwit. De lambrizering en het shirt hebben dezelfde mengkleur; karmijn en gebrande omber, met zinkwit voor de lichtere of ultramarijn of ivoorzwart erdoor gemengd voor de donkere tinten. De broek heeft de mengkleur: ultramarijn, omber naturel en zinkwit. Alles geschilderd met platte varkensharen kwasten met losse streken.

Wanneer je goed kijkt, zie je In de huid vele kleuren. De basislaag van de huid van dit model is geschilderd met rauwe sienna donker, gebrande sienna en zinkwit. Door het zuigen op de lolly krijgen de lip een bollere vorm en ze krijgt tevens een dromerige introverte blik. Ik kijk heel zorgvuldig en zet langzaam streek na streek neer.

Haar benen moeten in de lambrisering deels wegvallen. Dit doe ik door met karmijn een aantal brede strepen over de ultramarijn broek te schilderen. De schoenen benadruk ik extra met wit; ze trekken nu de blik van de kijker. Dit als tegenhanger van het lichte vlak van het raam. Het is leuk om kleur mengingen in b.v. een dummy te testen, en wanneer je de gebruikte kleuren erbij schrijft met verwijzing naar het onderwerp, kun je ze nog handig terugvinden!

Door het licht, de donkere kleuren, en de compositie komt de sfeer van het zeventiende-eeuwse atelier in het schilderij met het model uit de eenentwintigste-eeuw terug.

 

ella

Kunstenaar, portretschilder, beeldhouwer, preparateur i.o., atelier #Haarlem, afgestudeerd aan de Rietveld academie (1994)

Leave a Reply