Kijk een Koe olieverf schilderij

Kijk een Koe, olieverf schilderij op doek, 100 x 120 cm

Kijk een Koe olieverf schilderij

Anatomie heeft altijd mijn belangstelling gehad, de spieren, pezen en botten onder de huid, heel belangrijk bij het tekenen en schilderen. Dit jaar heb ik een opleiding taxidermie (het opzetten van dieren) afgerond en heel wat dieren ontleed; van binnen gezien. Ik ga een koe schilderen waar ik nu toch anders naar kijk.

 

Internet

Kijk een Koe olieverf schilderiNa enig googelen vind ik op internet een vintage plaat met beelden van koeien en hun anatomie. Op zoek naar een sterke vorm; een goed beeld om als leidraad te gebruiken, ben ik een aantal dagen aan het schuiven met uitgeknipte koeien. Hier een paar voorbeelden (zie afb.1).

Bij mijn zoektocht op internet kom ik ook weer de prehistorische grotschilderingen van Lascaux tegen en laat me erdoor inspireren voor mijn kleurgebruik.

 

Tekenboek

Kijk een koe olieverf schilderij, verf mengenOmdat ik verschillende merken olieverf met veel transparante kleuren door elkaar heen ga gebruiken en ook de kleuren combinaties daarvan wil zien, maak ik een aantal proefmengingen in mijn tekenboek (zie afb.2).

Tip: Gebruik hiervoor een paletmes en reinig deze tussendoor met b.v. keukenpapier.

Stap voor stap neem ik beslissingen en groeit het idee.

Staand werken

Kijk een Koe olieverf schilderijMet de kleuren Indisch rood, raw siena, enTitaan wit, verdund met terpentine (= magere olieverf), zet ik het katoenen doek met de afmetingen 100x120cm in de grondkleur. Het is praktisch om staand te werken, je kunt snel en gemakkelijk een paar stappen achteruit doen om het getekende en geschilderde snel te overzien (zie afb. 3).

Tip: Pak de kwast niet als een potlood vast maar hogerop; je kunt dan meer vanuit de arm schilderen en grotere gebaren maken, dat geldt ook voor kleinere doeken.
Hoofdvorm en restvorm

Kijk een Koe olieverf schilderij, afb. 4

Met houtskool teken ik de koevorm op de gedroogde grondkleur, vervolgens ga ik er weer met verdund Titaan wit losjes overheen; de grondkleur blijft soms zichtbaar. De restvorm schilder ik met Indisch rood. De hoofdvorm is net zo belangrijk als de restvorm; de één kan niet zonder de ander (afb. 4).

Tip: Kijk altijd bij het tekenen van een lijn naar de vormen vanuit beide kanten van de lijn.

Tip: Is het getekend niet naar je zin schilder er gewoon weer overheen met de gewenste kleur, wel wachten tot het opgedroogd is voordat je er dan met houtskool overheen gaat.

 

Door je oogharen kijken

Kijk een Koe olieverf schilderij, afb. 5Op mijn zwart/wit foto is het beeld van de koe duidelijk te verdelen in lichte en donkere vlakken. Ik knijp mijn ogen half dicht en kijk door mijn oogharen om de toonverschillen (het contrast) nog beter te zien en kies de kleuren olieverf met dezelfde toonwaarden; kortom bij een licht kleurvlak gebruik ik een tint lichte verf van mijn palet en bij een donkere kleur een donkere. Dit wordt de basislaag (zie afb.5). De verf zet ik met grote varkensharen kwasten op, met varkenshaar blijft je verfstreek beter zichtbaar doordat de kwast haren stugger zijn.

Tip: Voor brildragende mensen, zet je bril af om toon beter te kunnen zien.

 

 

Durf te schilderen

Kijk een Koe olieverf schilderij, hoorn koe, afb. 6 Deze kleurvlakken zijn het uitgangspunt, de body. Nu ga ik los, de rem gaat eraf. Laag na laag breng ik details aan en laat vooral toevalligheden toe! Soms verdwijnt de basislaag helemaal, of is onderdeel van een vorm geworden zoals hier bij de rechter hoorn waar het Indisch rood deel van de hoorn is geworden (zie afb. 6).

Tip: Wees niet bang, durf te schilderen, probeer dingen uit en vergeet niet regelmatig achteruit te stappen om het geheel vanuit een ander standpunt te bekijken.

Behalve de kwasten gebruik ik nu ook een paletmes en poets en veeg ik met keukenpapier.

Tip: Bij laag over laag schilderen wanneer de verf gedroogd is bij de volgende laag iets meer medium toevoegen aan je verf, de regel bij olieverf is van mager naar vet schilderen.

Kijk een Koe olieverf schilderij, afb. 7

 

Een aantal weken werk ik met tussenpozen aan het schilderij. Soms stop ik om een beslissing de volgende dag ‚met frisse ogen’ te nemen. De lichte kleur boven de borstpartij bevalt me niet (zie afb. 7)….. een spier en pees erbij en meer groen en kijk: de borst staat open en je kunt er ook een openstaand hemd in zien…..het is goed.

Tip: Leer je materiaal kennen, bij voorbeeld neem alleen de primaire kleuren (rood, blauw, geel), ivoor zwart en Titaan wit op je palet en leer zelf je kleuren mengen.

 

 

Aandachtspunten

Kijk een Koe olieverf schilderij. oog koe, afb. 8Bij het schilderen is het interessant om meer te laten gebeuren dan het kopiëren van een foto/plaatje op het doek; met het schilderij wil je iets teweeg brengen bij de kijker!

Kijk een Koe olieverf schilderij. Tanden koe, afb. 9

Dat kan toevallig ontstaan zijn; het oog kijkt naar beneden (zie afb. 8), of bewust geschilderd zoals de tanden (zie afb. 9), een punt waar je blik direct naartoe getrokken wordt in het beeld (zie afb. 10).

Maar natuurlijk gaat het bovenal om het plezier van het schilderen. Veel plezier!

 

Kijk een koe,
olieverf op doek, 100 x 120 cm

1 Comment

Leave a Reply