Lust voor het oog, rechter paneel

Lust voor het oog, rechter paneel, 1. iPad tekeningLust voor het oog, rechter paneelKijkend naar de Tuin der lusten van Jheronimus Bosch zie ik veel kleurrijke verhalen verteld met carnavaleske omdraaiingen; een Lust voor het oog. Geïnspireerd komen er bij mij twee beelden boven drijven die ik allebei ga schilderen; een tweeluik.

Tweeluik
Het linkerpaneel krijgt een vogel, een watersnip met op zijn rug een liggende figuur. Het rechterpaneel is voor een jonge vrouw met een oude man aan de borst. Dit zijn de hoofdvormen en onderweg tijdens het schilderen, sta ik open voor spontane ingevingen; altijd spannend.
En ik besluit de viscositeit (dikte) van de verf mee te laten spreken.

Voor dit werk koop ik twee canvas – MDF boards van 50 x 60cm, waarbij die voor de vogel in horizontale positie en de vrouw in verticale stand wordt neergezet.

Lust voor het oog, rechter paneel, 2. iPad tekening vogel

Lust voor het oog, rechter paneel, 4. vogel tekening

Lust voor het oog, rechter paneel, 3. draadfiguren

app ArtRage
De kleur voor de achtergrond wil ik testen, daarom maak ik een proef tekening op mijn iPad met de app ArtRage, dat is een digitaal teken- en schilderprogramma (ook voor Android tablets). Heel gemakkelijk kan ik de achtergrondkleur met één druk op de knop wijzigen (zie afb. 1, 2).
De watersnip tekening is totaal niet naar mijn zin. De liggende figuur op de vogel moet meer naar voren worden gehaald zodat haar lichaam duidelijker zichtbaard wordt (zie afb. 4).
Tip: Voor de beginner is de (nu gratis) app Paper by FiftyThree voor op de iPad een aanrader.

Figuren tekenen
Voor wie figuren wil leren tekenen, heb ik uit een oud lesboek een voorbeeld van draadfiguren gefotografeerd (zie afb. 3). De klassieke canon voor de lengte van een volwassen figuur is acht hoofden lang. Het midden van het lichaam is ter hoogte van het kruis en let ook op de armen; ze komen tot halverwege het dijbeen! Mannen worden met een iets groter hoofd dan vrouwen getekend. De draadfiguren (stokpoppetjes) zijn goede oefeningen om vertrouwd te raken met de mogelijkheden van de poses. Probeer wel eerst de draadfiguren in eenvoudige standen te schetsen.
Tip: Het is ook leuk om over foto’s van mensen uit (mode)tijdschriften de draadfiguren in te tekenen.

Met plezier
Tijdens het tekenen of schilderen word je geconfronteerd met je eigen tekortkomingen, dit hoort erbij, accepteer ze en hou er vooral plezier in.
Tip: Durf te tekenen! Wees niet bang om fouten te maken, je kneedgum is je beste vriend 🙂

Lust voor het oog, rechter paneel, 5. vrouw tekening

Ander oplosmiddel
Met houtskool teken ik de hoofdvormen op de twee canvas doeken (zie afb. 4, 5). De restvormen (= achtergrond) zet ik in een grondkleur met de ‚snelle’ techniek; met keukenpapier, licht bevochtigd met een olieverf oplosmiddel, meng ik op het doek de kleuren Ultramarijn Blauw en Napels Geel. Daar overheen een semi transparant Goud-Groen. Ik ben altijd nieuwsgierig naar nieuwe producten en probeer nu als oplosmiddel Zest-it uit; het is een milieuvriendelijk, niet toxisch
alternatief voor terpentine en terpentijn en heeft een frisse citroengeur.

Lust voor het oog, rechter paneel, 6. balkje

 

Tip: Een balkje onder het doek op de ezel gezet, maakt het praktischer om bij de onderkant te tekenen en schilderen (afb. zie 6).

 

 

Lust voor het oog, rechter paneel, 7. liggende figuurSchilderij linker paneel;
vogel

De liggende figuur heb ik met de achtergrondkleur mee geschilderd (zie afb. 7). Om meer spanning in het schilderij te brengen, voeg ik Vleesoker toe over de achtergrond. En met de achterkant van mijn kwast kras ik er een huis in, deze subtiele harde krassen laten de diepte en rust verdwijnen.
Met een paar platte varkensharen kwasten in verschillende diktes (van 10 t/m 24) schilder ik aan de vogel. Als voorbeeld gebruik ik een watersnip foto geplukt van internet. Een aantal dagen smeer ik er steeds een paar veren bij of corrigeer.

Lust voor het oog, rechter paneel, 8. watersnip close

Eerst zet ik de donkere kleur (Rauwe Omber) losjes neer, met daarnaast en er overheen de lichtere kleuren: Rauwe Sienna, Vleesoker en Titaan wit, puur of gemengd met elkaar (zie afb. 8).

Voor de poten is Indisch Geel-Oranje gebruikt. Ze moeten in het water staan en voilà daar wordt voor gezorgd, er is een dikke vette verfstreek getrokken (zie afb. 9).  Het linkerpaneel (zie afb. 10).

Tip: Met de platte kwast heb je twee maten verfstreken bij de hand; de brede verfstreek met de platte kant én de zijkant voor de dunnere lijn.

Lust voor het oog, rechter paneel, 9. water

 

 

Lust voor het oog, rechter paneel, 11. vrouw

Lust voor het oog, rechter paneel, 12. hemdje

Lust voor het oog, rechter paneel, 10. linkerpaneel

Lust voor het oog, rechter paneel, 13

Lust voor het oog, rechter paneel;
vrouw

Over de vrouw poets en wrijf ik met keukenpapier de huid in met Goud-Groen en boen de lichte plekken uit met het keukenpapier gedoopt in het oplosmiddel (zie afb. 11). De houtskool lijnen blijven onder de verf soms zichtbaar. Ik schilder bij de oude man en het haar van de vrouw met dezelfde kleuren als die van de watersnip.
Voor het kanten randje van het hemd gebruik ik de dikte van de verf (zie afb. 12).
Het rechterpaneel (zie afb. 13).

Bij beide schilderijen voeg ik voor donkere plekken Ultramarijn Blauw toe, soms gemengd met Rauwe Omber: b.v. de pupil, donkere veren, aders van de hand, schaduw haarlint.
Tip: Telkens een paar passen achteruit om te zien waar je mee bezig bent.

GEBRUIKTE MATERIALEN:
Old Holland: Indisch Geel-Oranje, Napels Geel Donker, Vleesoker, Oudt Hollands Goud-Groen,
Rauwe Sienna Licht
Haarlemmer Olieverf: Ultramarijn Blauw, Rauwe Omber, Titaanwit!
Winsor & Newton: Liquin,
Zest-it, iPad.

 

 

 

 

Leave a Reply