Portret van Han Prins

Portret van Han, geschilderd met Haarlemmer olieverf, is een instructief artikel in Atelier magazine nr. 177. Nu te koop juli/augustus 2015

Dit portret gaat over Han Prins.
Han Prins is eigenaar van kunsthandel Prins te Haarlem. Onlangs heeft hij een al jaren sluimerend verlangen gerealiseerd, n.l. zijn eigen merk olieverf op de markt brengen: de Haarlemmer olieverf.

Omdat ik geen geposeerd portret wil, fotografeer ik Han terwijl hij in zijn winkel druk bezig is met een klant; heen en weer beweegt hij. Die beweging en zijn verf, dat wil ik in het portret tot uitdrukking brengen.

Vorm
Met houtskool teken ik eerst de basislijnen van het portret op een katoenen doek, afmeting 50x50cm, en gum daarna de lijnen met kneedgum weer uit, zodat zachte lijnen zonder houtskool gruis resteren.Opzet
Tip: Het tekenen van een kruis of raster op doek en foto is een handig hulpmiddel. Ook is het raadzaam om bij ‚problemen met het tekenen’ het portret en de foto op hun kop te zetten; vormen en lijnen worden dan dikwijls beter gezien.

Daarover schilder ik met magere (= sterk met terpentine verdunde) olieverf de twee grote basisvormen. De hoofdvorm is met geel middel geschilderd en de restvorm met Ultramarijn, geel middel en Titaan wit gemengd.
Tip: Kijk bij het tekenen van de hoofdvorm lijnen even vaak naar de restvorm of „negatieve ruimte”, de één kan niet zonder de ander!

Kleur
Wanneer je goed kijkt naar een gezicht zie je er veel kleur in. Bij Han zie ik vele tinten; paars, geel, oranje, lila, blauw, beige, oker, groen, roze, en bruine kleuren.

Omdat ik de verfkleuren graag zelf meng, schilder ik met een redelijk beperkt palet. Ik kies voor de primaire kleuren; H. rood middel, H. geel middel, Ultramarijn blauw, aangevuld met Indisch rood, Viridian, Kraplak donker, Rauwe sienna, Gebrande omber en Titaan wit.

Toonkleurvlakken
Het allerbelangrijkste bij het schilderen van dit portret is toon (licht/donker). Bij een licht kleurvlak of kleur lijn gebruik ik een lichte tint verf van het palet en bij een donkere kleur een donkere tint. Ik kijk heel vaak door mijn wimpers om het contrast beter te zien.
Tip: Voor brildragende mensen, zet de bril af om toon beter te kunnen zien.

Kwasten
Ik schilder met een losse en royale verfstreek met varkensharen kwasten. De verfstreek bij deze kwasten blijft goed zichtbaar.Portret van Han, kwasten In mijn hand heb ik een stuk of acht kwasten. Voor elke kleur die ik meng, gebruik ik een aparte kwast zodat ik snel kan werken en schone kleuren gebruik.

Paletmes
Om beweging te suggereren, breek ik het portret in de natte verf met een paletmes open. Kris kras ga ik met het paletmes over het schilderij en laat het toeval toe.

Portret Paletmes
Vervolgens bouw ik het portret weer op. Ik schilder veel met de kwasten, benadruk lijnen, en vlakken, zet nieuwe neer waar nodig, en grijp soms ook naar het paletmes om een veeg te benadrukken, of nieuwe te creëren, maar ik let altijd op toon en regelmatig doe ik een paar passen naar achteren om het werk op afstand te bekijken.Portret van Han, Haarlemmer olieverf

 

 

 

 

 

ella

Kunstenaar, portretschilder, beeldhouwer, preparateur i.o., atelier #Haarlem, afgestudeerd aan de Rietveld academie (1994)

Leave a Reply