Now Reading
Bij Philip Akkerman op bezoek voor een interview

Bij Philip Akkerman op bezoek voor een interview

Over mij. Ella Looise met interview Philip Akkerman op zijn atelier

Op het atelier bij Philip Akkerman voor een interview. Het interview met Philip Akkerman komt in het blad Atelier magazine. Akkerman (Vaassen 1957) studeerde aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en bezocht de ‘onafhankelijke kunstopleiding’ Ateliers ’63 in Haarlem. Hij schildert sinds 1981 uitsluitend nog zelfportretten.

 

Op het atelier van Akkerman

Leuk is het om bij een collega kunstschilder een kijkje op zijn atelier te hebben en te horen hoe hij werkt. Een heel prettig gesprek gehad, waarbij Akkerman heel openhartig sprak over het gebruik van zijn materiaal en schildertechniek.

Aanvankelijk werkte Akkerman nog alla prima met olieverf, maar vanaf het midden van de jaren ’80 maakte hij zich de gelaagde tempera- en olieverftechniek van de Oude Meesters eigen. Onlangs heeft hij door een allergie voor zijn olie medium een wijziging aangebracht in zijn schildertechniek.

Hij begon zijn zelfportretten te schilderen in de stijl van veel Oude Meesters, zoals Rembrandt, Van Gogh, etc. later ontwikkelde hij zijn eigen handschrift in zijn zelfportret.

Mijn schilderij: Schilderen van De Zaaier naar (Van Gogh)

Zelfportret kunst

Het oeuvre van Akkerman bestaat inmiddels uit meer dan 3500 zelfportretten. Akkerman werd voor zijn werk onderscheiden met de Sandbergprijs (1993), de Ouborgprijs (1999) en de Sacha Tanjapenning (2010).

Zelfportret kunst is al jarenlang niet meer weg te denken. Het oudste bewaard gebleven portret dateert van 1540, maar er is ook van Michelangelo een portret teruggevonden in zijn werk.
Francis Bacon heeft het in zijn werk, beïnvloed door Rembrandt, het portret tot een interessant beeld verheven, vind ik.

Meer dan 3500 zelfportretten, interview met Philip Akkerman

Borstbeeld, een zelfportret

Portret van mijn vader geschilderd voor de familie stamboom.

Philip Akkerman (Vaassen 1957) schildert sinds 1981 uitsluitend zelfportretten. Ik heb hem geïnterviewd in zijn atelier in Den Haag. En omdat ik ook schilderlessen geef, heb ik een vragenlijst voor hem, omdat ik mijn kennis door kan geven 🙂

Het interview met Philip Akkerman

Wanneer wist je dat je kunstenaar/schilder wilde worden?

Ik tekende en schilderde veel en graag, en het lag voor de hand dat ik naar de Academie zou gaan. Mijn vader had zoiets vroeger zelf ook gewild, maar had helaas de tijd niet mee. Hij is nog wel leraar handvaardigheid en muziek geworden.

Hoe ziet een werkdag van Philip Akkerman er uit?

Heel gewoon. Ik ben naast kunstenaar ook nog echtgenoot en vader. Mijn werktijden zijn dan ook hetzelfde als die van elke andere familieman: maandag tot en met vrijdag, van negen tot vijf.

Heb je stilte en rust nodig om te kunnen werken?

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat Jan en alleman zo maar komen binnenvallen, maar als mijn vrouw of een van mijn kinderen even binnen komen, vind ik dat juist wel gezellig. Verder draai ik dikwijls platen, James Brown, Joseph Haydn…

See Also
Kleur ondergrond schilderen. Ella Looise in het Rembrandthuis

Op je website staat een aantal fragmenten uit je dagboeken, waaruit blijkt hoe je jaren hebt geworsteld met de schildertechniek. Meermalen dacht je ‘het’, de juiste techniek, te pakken te hebben, even later was ‘het’ weer niets. Hoe is dat nu?

Vooral de boeken van Kurt Wehlte en lessen van iconenschilder Martin Mandaliev hebben mij geholpen. Die worsteling met de techniek ligt nu wel achter mij. Sinds vorig jaar heb ik het idee dat ik de techniek van de Oude Meesters beheers. Of liever gezegd, sinds enkele weken, want ironisch genoeg beleefde ik juist vorig jaar een tegenslag. Plotseling liep ik rond met een reusachtig opgezwollen hoofd. Ik bleek een allergie te hebben ontwikkeld voor natuurhars; Damarhars en Venetiaanse terpentijn b.v. zaten in mijn medium, maar gelukkig heb ik hiervoor inmiddels een synthetisch alternatief ontdekt.

Je hebt ooit gezegd het jammer te vinden dat met de teloorgang van het traditionele meester-leerling systeem sinds ca. 1850 ook de kennisoverdracht van de oude meesters en hun techniek verloren is gegaan? Draag je zelf je kennis en ervaring op enige wijze over? En overweeg je publicatie van bijvoorbeeld je dagboeken?

Op dit moment niet. Maar ik zou me kunnen voorstellen dat dit in de toekomst, bijvoorbeeld in het kader van een tentoonstelling, een optie is.

Verder komen er wel eens studenten die geïnteresseerd zijn in de schildertechnieken langs. Ik vertel over mijn werkwijze met behulp van deze doos (trekt een houten kist onder tafel vandaan). In deze houten doos heb ik mijn schilderproces zichtbaar gemaakt.

De houten doos

De zes paneeltjes tonen de opbouw van een enkel schilderij. Het eerste is het houten paneeltje. Het tweede krijgt een aantal lagen; krijtwit, zinkwit. Op de volgende komt een kleur en daar overheen  de ondertekening. Daarna schilder ik de vierde in een grisaille, één of twee schakeringen in één kleur, hier lichtgrijs en donkergrijs. Het vijfde paneeltje maak ik de schaduwen donkerder, in dit geval met groen. Tenslotte de zesde breng ik waar nodig op sommige plekken de gewenste kleuren aan.

Dit is het systeem van de oude meesters. Die deelden hun werk in drieën in: tekening, donker/licht (=toon) en kleur. En die onderdelen pak je gescheiden aan en niet in één handeling; dat is het geheim van de oude meesters.

Hoeveel portretten schilder je per jaar?

150 portretten

Lees verder op pagina 2

Pages: 1 2
View Comments (3)

    Leave a Reply

    © 2021 All Rights Reserved
    Ella Looise | Atelier #Haarlem | Koel51
    Ingeschreven Kamer van Koophandel