De onderschildering deel één van het Portret van het Meisje, schilderles

De onderschildering deel één van de Oude Meesters #5

Over het droge doodverf portret uit ‘les 4 schilder ik de onderschildering deel één, een Oude Meesters schildertechniek. Dit is een Oude Meesters schilderles van het Portret van het Meisje #5.

In de onderschildering deel één werk ik aan volume in de lichte plekken in het portret van het meisje
Lichte plekken van het portret van het meisje

In deze aflevering werk ik aan de compositie en het volume in het schilderij met de materialen;

  • Titaanwit
  • Venetiaansrood
  • Gele oker
  • Beenderzwart (Ivory black)
  • Runderharen penselen
  • Varkensharen penselen

De onderschildering deel één van de Oude Meesters schilderles, Portret van het Meisje #5

Huidskleur

Voor de huidskleur meng ik een klein beetje geel bij (iets met rood getint) wit. En breng deze mix aan op de lichtste plekken van het gezicht; het voorhoofd, de wang, kin en oorbel. De olieverf gebruik ik puur uit de tube, er is geen medium nodig.

Haar en schaduwgebieden

Om de kleuren straks te kunnen doezelen, laat ik de huidskleur even rusten. En meng ik eerst Venetiaansrood en Beenderzwart voor het haar en de schaduw gebieden.
Deze rood/zwarte (=bruine) mix olieverf breng ik in aan bij de haargrens, en daarna verspreid ik het héél dun met een droog varkensharen penseel in de schaduwrijke delen van het gezicht van het meisje.
Ik ga verder met het dun verspreiden van de huidskleur met een droog penseel. En let goed op de toon (licht/donker) in het portret, Ik wrijf mijn penseel steeds droog aan een katoenen doek (of keukenpapier).

Doezelen
= twee kleuren in elkaar mengen, zodat er een vloeiende overgang ontstaat.

De donkere verf van de haarlijn en de lichte huidverf meng ik door te doezelen met een droog penseel. Telkens wrijf ik het penseel droog met een katoenen doek of keukenpapier. Ik verspreid de bruine kleur en let weer op toon (licht/donker)

Iris en gezichtslijnen schilderen met runderharen penseel 0

Iris en gezichtslijnen

De gezichtslijnen schilder ik met een zacht runderharen penseel 0 met de mix van venetiaansrood en beenderzwart. En doezel ze met de huidskleur.

Voor de iris meng ik zwart en wit tot een licht grijze kleur.

Ik benadruk op sommige plekken de vorm van de ogen en schilder niet in details. Het is een onderschildering.

Vervolgens breng ik met titaanwit weer op de lichtste plekken een (dekkende) laag aan.

Impasto
= is een dikke laag verf.

De inspanning in deze video is voor veel cursisten erg groot. En op dit punt aangekomen kan de achtergrond heel goed op een ander tijdstip geschilderd worden!

De achtergrond van ‘het Portret van het Meisje’.

De achtergrond schilder ik in een impasto laag met de kleuren titaanwit en gele oker en ultramarijn gemengd in verschillende verhoudingen.
Aan de ene kant is de achtergrondkleur warmer (geel en wit), aan de andere kant, bij het gezicht, is het kouder (blauw en wit en soms geel erbij).

Aan het eind schilder ik de diepe schaduw in de hals, haarband en wat haar met bruin (mix zwart/rood) en corrigeer de achtergrondvorm bij het haar in de nek.

de Onderschildering deel één van ‘hetPortret van het Meisje’

De schilderlessen uit de video podcast serie ‘de Oude Meesters’ schildertechniek

Leave a Reply