Now Reading
De sfumato techniek bij het Portret van het Meisje Video 7

De sfumato techniek bij het Portret van het Meisje Video 7

De sfumato techniek is door de Mona Lisa van Leonardo da Vinci bekend geworden en heb ik bij het Portret van het Meisje ook toegepast.

Wil je ook leren schilderen als de Oude Meesters? Dat is mogelijk met deze online schildercursus Portret van het Meisje.

De sfumato techniek

Doezelen

Deze Mona Lisa van Leonardo da Vinci kijkt je met een mysterieuze glimlach aan. De omtrekken van haar mond zijn wazig en vervloeien in de omgeving. Dit bereik je door met een droog penseel de mondhoeken te laten vervloeien in de omgeving; het doezelen.

#7 De Onderschildering deel drie van het Portret van het Meisje, video

In deze video schilder ik over het droge ‘Portret van het Meisje’ #6 verder. Meer volume breng ik aan en ik werk aan de vorm.
In de video deel 2 van Lucretia staat een uitleg over impasto maken.

Op mijn kanaal op YouTube staat ook de playlist, wanneer je op mijn kanaal abonneert, krijg je bericht bij een nieuwe video.

Materialen

  • Titaanwit
  • Venetiaansrood
  • Beenderzwart (Ivory black)
  • Runderharen penseel
  • Varkensharen penseel

Ophogen met Titaanwit

Met Titaanwit schilder ik nog een keer op de lichtste plekken, en bouw daarmee de dikte van de verflaag op. Daarnaast breng ik meer wit aan op plekken, die ik lichter wil hebben, zoals b.v. in de hals en de kraag.

Ophogen wit in de japon van Cornelia Craen van Haeften

Laag na laag opbouwen

De eerdere lagen olieverf mengen zich met de nieuwe lagen, vooral na ruim een week is dat beter te zien. Daarom worden er weer ‘highlights’ aangebracht, zodat deze plekken opnieuw lichter zijn.

See Also

Video 5 Ophogen Wit, schilderlessen uit de video serie 'schilderen als de Oude Meesters

“Schilderen is een verkenning. Je begint vanuit het niets en leert onderweg”

Ik werk aan de vorm tijdens het schilderen.

Deze bruine kleur, een mix van Venetiaansrood met Beenderzwart benadruk ik de mond en de kinaanzet. De neus-, en ooglijnen worden op een aantal plekken meer benadrukt. En waar nodig gebruik ik een droog penseel om lijnen of vormen te verzachten.

Het wassen van een goudvis, schilderles

What's Your Reaction?
Excited
1
Happy
1
In Love
0
Not Sure
0
Silly
0
View Comments (0)

Leave a Reply

© 2021 All Rights Reserved
Ella Looise | Atelier #Haarlem | Koel51
Ingeschreven Kamer van Koophandel

Scroll To Top