De Zaaier naar Van Gogh geschilderd

De Zaaier naar Van Gogh geschilderd, een gepubliceerde schilderles in het kunstblad  Atelier magazine, een Van Gogh special.

De Zaaier naar Van Gogh, olieverf op papier, 126 x 152cm

Het is leerzaam om werk van meesters te kopiëren, want het is een manier om door zelfstudie de beginselen van de tekenkunst eigen te maken, je vaardigheden te verbeteren of om te blijven ontwikkelen door onderzoek naar je eigen handschrift via het werk van een meester schilder

Vincent van Gogh zijn ‘Zaaier’

Vincent van Gogh kopieerde vele malen ‘De Zaaier’ het meesterwerk van de Franse schilder Jean-Francois Millet (1814-1875). Het thema lag hem na aan het hart, niet alleen als symbool voor het boerengenre, maar juist ook vanwege de bijbelse betekenis. Als evangelist had hij zichzelf gezien als de zaaier van het woord.

Ik besluit de De Zaaier (naar Millet) van Van Gogh te kopiëren die hij kort voor het einde van zijn leven in 1890 te Arles heeft gemaakt. Het schilderij hangt in het Kröller Müller Museum.

De Zaaier naar Van Gogh, olieverf op papier, 126 x 152 cm

Schilderij De Zaaier (naar Van Gogh) geschilderd

Vorm

Allereerst laat ik een model poseren in de houding van de zaaier, en neem een foto van hem vanuit een iets lager perspectief om de vorm meer te benadrukken. Als schilderende beeldhouwer spreekt me deze grote vorm van de zaaier aan en tevens besluit ik niet zoals bij Van Gogh vorm en kleur samen te laten vallen. Mijn zaaier wordt een individu, en het is zijn grond waaraan hij werkt.

Olieverf papier

Vervolgens bevestig ik het olieverfpapier op de muur met metalen papierklemmen. Ik werk dikwijls met olieverfpapier van de rol, want dan kan ik het formaat snel aanpassen; het schilderij wordt 126 x 152cm; de rest arceer ik weg.

Houtskool

Met houtskool schets ik de zaaier in een raster, vooral bij zo’n groot formaat schilderij een praktisch hulpmiddel voor de juiste verhoudingen, en puzzel nog even met de vorm aan de rechterkant van de zaaier.

[rev_slider alias=”de zaaier”]

Kleuren palet

Met brede kwast schilder ik de basislaag sterk verdund met terpentine en met heldere kleuren net als bij Van Gogh. De aarde wordt opgebouwd met dezelfde kleuren die ik voor de huid van de zaaier gebruik. Na de basislaag ga ik verder met het paletmes en meng de verf direct uit de tube op het doek.

Hemd schilderen

Het hemd van de zaaier schilder ik met French Ultramarine en Burnt Umber, daarmee krijg je een warme kleur die zwart benadert, en voor een nog diepere toon komt er een beetje Alisarin Crimson bij. Ik schilder meerdere lagen over elkaar heen met transparante verf.

De basislaag van zijn broek is geschilderd met Burnt Umber en soms French Ultramarine erbij, en daar overheen een groene kleur (Ivory Black + Winsor Yellow) met af en toe een beetje Cremnitz White. Met het paletmes schraap ik soms de basislaag weer zichtbaar.

Schoen schilderen met paletmes van De Zaaier naar Van Gogh

Hier de video van het schilderen met paletmes

Schoenen met paletmes geschilderd

Ik schilder enorm geconcentreerd, steeds kijkend naar mijn model op de laptop. Ik beeld me in dat ik de zaaier ben, hij staat stevig in zijn schoenen. Wanneer ik aan zijn schoenen begin, herinner ik me wat Van Gogh gezegd heeft

“Rozen en plompe werkmansschoenen zijn wat dat betreft aan elkaar gelijk. Het gaat erom hoe je ze schildert”

* uit het boek; Johanna, De vrouw die Vincent van Gogh beroemd maakte.

Maurice Denis was een groot Van Gogh-bewonderaar, maar in zijn werk zie je weinig directe invloed. Denis vereenvoudigde de natuur om een idee vorm te geven, terwijl Vincent de natuur met emotie ‘versterkte’.

Ware kunst ligt in een werkelijkheid die gevoeld wordt – Odilon Redon

Ook Denis’ schildervriend Odilon Redon was vol respect voor Vincents werk − al verkende hij zelf ook het bovennatuurlijke.

Invloeden van de meester Van Gogh

In een Parijse galerie vol Van Gogh-schilderijen ontmoetten schildervrienden André Derain en Maurice De Vlaminck in 1901 hun oudere vakgenoot Henri Matisse.

Alle drie raakten ze geïnspireerd door de late stijl van Vincent: de stijl van het zonnige Zuid-Frankrijk, met onrealistische kleuren in grove penseelstreken.

Najaar 1905 exposeerden Derain, De Vlaminck en Matisse op de Parijse Herfstsalon, samen met de Nederlander Kees van Dongen.

Hun zaal kreeg de spotnaam cage aux fauves (wilde-dierenkooi), vanwege het woeste kleur- en materiaalgebruik. De exposanten heetten voortaan ‘fauvisten’.

Nederlandse kunstschilders

Jan Sluyters en Leo Gestel zijn duidelijk door het werk van Van Gogh beïnvloed.

Jan Sluijters en Leo Gestel zaten samen op de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam. Daar hadden de docenten weinig op met Vincent van Gogh.

Gelukkig raakten de twee vrienden via andere wegen door hem geboeid, in eerste instantie vooral door zijn Parijse schilderstijl in heldere kleuren en korte penseelstreken.

Kunstschilder Sluyters

Met een academische prijs op zak vertrok Jan Sluijters in 1905 naar Parijs. Daar zag hij Vincents overzichtstentoonstelling én werk van de fauvisten. Sluijters dompelde zich onder in het kleurenfeest en leefde zich uit in moderne stijlen.

En zijn beurs? Die werd stopgezet vanwege ‘een valsch streven naar gewilde nieuwe kleurstemmingen’.

Kunstschilder Gestel

Leo Gestel maakte al jong kennis met Vincents werk, via een oom die in Nuenen nog met hem had samengewerkt.

Gestels stijlontwikkeling volgde die van Vincent: na een donkere start probeerde hij het licht te vangen in losse verftoetsen. En gaandeweg werd ook bij hem het kleurgebruik steeds spiritueler.

…een verlosser, zaaier van de waarheid, die de slechte toestand van onze kunst zal verbeteren… – Albert Aurier

De kunstcriticus Aurier had het juist voorspeld. Vincent wás een verlosser en grote vernieuwer van de kunst. Velen na hem heeft hij iets van zichzelf gegeven: de symboliek van zijn vormen, de uitdrukkingskracht van kleur, zijn expressieve penseel.

Hoe dan ook: zonder Vincent had de moderne kunst er anders uitgezien.

Van Gogh museum

 

ella

Beeldend Kunstenares; schilder, beeldhouwer, taxidermist en drie dagen per week teken-, en schilderlessen aan kinderen, tieners en volwassenen.

Comments are closed