Now Reading
Doodverf ‘de Oude Meesters’ schildertechniek Video 4,

Doodverf ‘de Oude Meesters’ schildertechniek Video 4,

Dit is deel vier van de video podcast serie ‘de schildertechniek van de Oude Meesters’ vanuit mijn atelier; de doodverf onderschildering of Grisaille schilderen. De onderschildering wordt in monochrome tonen geschilderd, waarmee de lichte en donkere tonen van het schilderij worden neergezet. Het Doodverven of Grisaille (of Grauwtje schilderen) is dus de naam voor de kleurloze, eerste laag van het portret, waar het portret nog meer dood dan levend lijkt. 

Wil je ook leren schilderen als de Oude Meesters uit de 17e eeuw? Dat is mogelijk met deze online schildercursus Portret van het Meisje.

 

Video Portret van het Meisje – De Doodverf onderschildering

Rembrandt schilderde ook met deze Oude Meesters schildertechniek, we noemen het de Doodverf.

Toon (licht en donker) schilderen

Het is namelijk heel belangrijk, vooral bij portret schilderen, om dit licht en donker (het beeldelement ‘toon’) onder de knie te krijgen. Want wanneer je een portret schildert moet er gelijkenis zijn. Hier staat een oefening met het portret met clair obscur schilderen. Kijk door je wimpers en beslis dan wat je ziet: donker, of wit of een middentoon. 

Kleine Madonna met kind schilderij

 

Gelijkenis van het portret 

Gelijkenis ontstaat niet uit het simpel volgen van de anatomische details met lijnen, maar uit het patroon van licht en donker. Kennis zit vaak in de weg, wanneer je je alleen op deze lijnen concentreert. Bij het tekenen en schilderen moet je je concentreren op wat je werkelijk ziet –> op licht en donker. De Oude Meesters wisten dat al en schilderden de doodverf.

 

Waarom Doodverf schilderen

 

Noodzakelijk naar schilderkunst van hoge kwaliteit

In de 16e eeuw werd het doodverven – door gildevoorschriften – voorgeschreven als de noodzakelijke opstap naar schilderkunst van hoge kwaliteit. De leerlingen leerden deze veelgebruikte methode om de ‘waarden’ van de kleuren van het schilderij vast te bepalen in lichte en donkere tinten.  De doodverf was niet alleen een tussenstap tussen de ondertekening en de kleuren; soms was het ook een kunstwerk op zich.

Lastman de leraar van Rembrandt

De inventaris van 1632 (vermeld tijdens zijn leven) van Rembrandts Amsterdamse leraar, Lastman, bevat 10 “doodverf” schilderijen. Geen van die schilderijen heeft het overleefd, omdat die schilderijen vaak door andere kunstenaars in kleur werden opgewerkt.

 

Wat zijn Oude Meesters schildertechnieken? RembrandtRembrandt begon meestal te schilderen met een bruine ondertekening, die de compositie  en de hoofdschaduwen vastlegde. De hoeveelheid details varieert van schilderij tot schilderij – soms met duidelijke lijnen en soms met brede wassingen.

 

Doodverf bij het Portret van het Meisje

 

Titaanwit een dekkende verf

De olieverf uit de tube wordt puur gebruikt, er is geen medium nodig. Met Titaanwit, een dekkende verf, schilder ik op de lichtste delen die ik in het portret zie. Dun, want een kleine hoeveelheid verf is beter beheersbaar.
Ik verspreid de verf met ronddraaiende bewegingen met een stevig varkensharen plat penseel.

Ik schilder de halftoon gebieden ‘schraal’, zodat de imprimatura er doorheen schijnt. Wanneer er teveel verf is, wrijf ik dat weg met een doek of stuk keukenpapier. 

De volgende laag dekkend wit schilder ik op die gebieden, waar het meeste licht op valt.

Veel kennis en tips over met olieverf schilderen staat in dit artikel.

Dekkende en Transparante olieverf

De invloed van dekkende en transparante verf op het doek is groot. De dekkende verven lijken naar voren te komen (dichterbij),maar de transparante verven lijken te wijken, verder weg te zijn.

Bij veel merken staan de symbolen op de tubes olieverf vermeld.

Symbool dekkende en transparante olieverf
Symbool dekkende en transparante olieverf

In de volgende les van deze video schilderlessen serie ga ik verder met de onderschildering.
Nog een voorbeeld van de onderschildering schilderen als de Oude Meesters.

Deze video heb ik met veel plezier gemaakt. Ook in Online Atelier ‘de samen schilderen sessies‘ vertel ik over schildertechnieken, het materiaal of andere schilderles weetjes.

 

Oefening in toon schilderen

 

Toon schilderen
oefening in toon schilderen

See Also
Wat zijn Oude Meesters schildertechnieken? Portret van Clairy Polak. Penseelschets en start met doodverf Clairy

 

Het ei en zijn omgeving schilder ik met de twee kleuren; Titaanwit en Beenderzwart (Ivory Black).

Zet eerst op een test papier de kleuren 1 t/m 5 neer;

  • 1= 100% wit (puur uit de tube)
  • 2= 75% wit + 25% zwart
  • 3= 50% wit + 50% zwart
  • 4= 25% wit + 75% zwart
  • 5= 100% zwart (puur uit de tube)

toon schilderen Video 4 Doodverf van het Portret van het Meisje schilderen

 

Meng Titaanwit en het Beenderzwart in de 5 gradaties. En hou het voorbeeld bij de hand. Teken het ei met houtskool in een groter formaat dan een echt ei. En schilder de gradaties op het ei. Doezel de kleurovergangen met een droog penseel.

Schilderles over de druif schilderen

 

Doezelen

 

Met een droog penseel heel dun twee kleuren in elkaar mengen, zodat er een vloeiende overgang ontstaat.

Ook in de video serie: Witte kleding schilderen als de Oude Meesters wordt doodverf (grisaille) onderschildering geschilderd.

 

 

De andere video’s schilderlessen uit de serie ‘Oude Meesters’ schildertechniek ‘Portret van het Meisje’.

What's Your Reaction?
Excited
5
Happy
4
In Love
4
Not Sure
0
Silly
0
View Comments (0)

Leave a Reply

© 2021 All Rights Reserved
Ella Looise | Atelier #Haarlem | Koel51
Ingeschreven Kamer van Koophandel

Scroll To Top