Het doodverven (Grisaille) een schildertechniek van De Oude Meesters

Het doodverven een schildertechniek van de Oude Meesters

Het Doodverven of Grisaille is een onderschildering. Ik schilder dit schilderij van ‘De kleine Madonna met kind’ met deze schildertechniek van de Oude Meesters, zoals Titiaan en Rembrandt.

Het doodverven (Grisaille) is een schildertechniek van de Oude Meesters

Doodverven

Bij het doodverven gebruik ik een ronde varkensharen kwast. En ik borstel in een dunne laag het Titaanwit op.

Wit is de belangrijkste en meest gebruikte verf op ons palet. Bijna de helft van de verf die in de schilderkunst wordt gebruikt, is wit. Daarom is het erg belangrijk om het juiste wit te kiezen en geen concessies te doen aan de kwaliteit.

Titaanwit en Zinkwit zijn elk efficiënt in bepaalde omstandigheden en elk is ontworpen voor verschillende verfmethoden. We kunnen ze grofweg onderscheiden als dekkend wit en half dekkend wit.

 

Titaanwit

Titaanwit is een zeer dekkende verf en eigenlijk het witste van alle witten, wat resulteert in een geweldige dekkracht. Met dit wit is het gemakkelijker om over onjuiste passages te schilderen, zelfs als ze erg donker zijn. 

Enkele nadelen van Titaanwit zijn dat het zeer langzaam droogt en dat het ook geel kan worden, vooral wanneer veel olie aan de verf is toegevoegd. Ook heeft Titaanwit met Ultramarine of Cadmium gemengd fragiele mengsels. Het is ideaal voor Underpainting, die dicht en ondoorzichtig moet zijn. Titaanwit is onderdeel van het Titiaan Palet.

Titaanwit verscheen in 1920 op de markt.

 

Zinkwit

In 1840 werd een goedkoop en niet-giftig Zinkwit uitgevonden.

Zinkwit is een langzaam drogende witte verf met koude transparantie en een blauwachtige ondertoon. Het is erg geschikt om mee te mengen. Dit Zinkwit kan met succes worden gebruikt als verf voor semi-transparante glaceringen, genaamd Velaturas; voor de Scumbling-methode, evenals voor Alla Prima-schilderen.

Positieve eigenschappen

De positieve eigenschappen van Zinkwit zijn onder meer lage toxiciteit, het is volledig bestand tegen licht en het kan helpen bij het maken van sterke, duurzame mengsels met stabiele verven.

Negatieve eigenschappen

Negatieve kenmerken van Zinkwit zijn onder meer: ​​het heeft een zeer zwak vermogen om te bedekken. De droogtijd beïnvloedt de droogtijd in mengsels; het kan verfoppervlakken breekbaar maken. Het heeft de neiging om te barsten en uiteindelijk kan dit cracquelé veroorzaken; en het heeft ook de neiging om een ​​grote hoeveelheid olie te absorberen. Eveneens kunnen lagen die min of meer ondoorzichtig zijn aangebracht in de loop van de tijd transparant worden.

In het ideale geval mogen schilderijen die zijn geverfd met zinkwit niet van de houder worden verwijderd en worden opgerold.

Titaan- en Zinkwitten hebben hun plussen en minnen. Echter het mengsel van beide kan elkaar compenseren. De prestaties zijn beter wanneer je beide pigmenten mengt en je kunt beide pigmenten zelf mengen of een voorgemengde tube verf aanschaffen.

ella

Beeldend Kunstenares; schilder, beeldhouwer, taxidermist en drie dagen per week teken-, en schilderlessen aan kinderen, tieners en volwassenen.

Comments are closed