Olieverf schilderij, Fossiel van een Luis

Een fossiel van een luis en zelf olieverf maken

Vandaag heb ik met gel een fossiel van een luis getekend. Daarna heb ik de karmijn olieverf gemaakt. Deze donkerrode kleur komt van een pigment uit de 16e eeuw, n.l. van de Cochenille luis. Die ik ga schilderen met zijn eigen pigment.

Karmijn

Karmijn is een transparant donkerrood, en daarom zeer geschikt voor het aanbrengen in lagen; het glaceren. En deze kleur is in combinatie met Ultramarijn of Phtaloblauw zeer goed voor het mengen van de violet kleuren.

Fossiel van een luis, olieverf schilderij, canvas, 24 x 30 cm.

Fossiel van een luis, olieverf schilderij, geschilderd met Karmijn pigment

Wat is pigment

Pigment is een poeder dat uit kleine, onoplosbare, sterk gekleurde korrels bestaat, en komt zowel synthetische als natuurlijk voor. De natuurlijke pigmenten worden gewonnen uit b.v. mineralen, planten, en ook enkele dierlijke pigmenten, bijvoorbeeld sepia uit inktvis en luizen.

De Cochenille luis

Al eeuwenlang worden in Zuid-Amerika en Mexico op schijfcactussen plantages de Cochenille schildluis gekweekt, want hij voedt zich namelijk met het sap van deze cactus.

Het pigment van de cochenille luis wordt gewonnen uit het bloed van de vrouwtjes en uit de eitjes. Omdat daar vooral veel kleurstof in zit, worden de luizen vlak voor het leggen van hun eitjes verzameld en gedood. Vervolgens worden ze gedroogd, gemalen en gefilterd. Voor één kilo zijn er 140.000 vrouwtjes nodig.

Kleur in levensmiddelen en make up

De rose natuurlijke kleurstof, die je bij de rose ijsjes of om glacé koeken ziet, komt van deze luis 🙂 Ook wordt het rose nog veel gebruikt voor het kleuren van cosmetische producten; zoals lippenstift, nagellak en oogschaduw. Bovendien wordt het onder nummer E120 verwerkt in tal van levensmiddelen, zoals limonade, yoghurt, snoep.

Met houtskool

Voor dit schilderij koop ik een wit katoenen doek van 24 x30 cm, een pot High Solid Gel Gloss, en een zak Karmijn rood pigment. Ik zoek op internet een afbeelding van de luis en teken deze met houtskool op het canvas doekje.

[rev_slider alias=”een fossiel van een luis”]

Gel schilderen

De High Solid Gel die ik ga gebruiken, is in feite een dikke medium, een pasta die glans geeft en snel droogt én je kunt er flinke structuren mee maken. Met deze substantie schilder ik royaal over de houtskool heen. Ik doe op de kwast een ruime klodder en schilder ermee. De kwaststreek laat ik soms goed zichtbaar staan en speel met de structuur van de verf.

Wel de kwast direct na gebruik goed reinigen met water en vloeibare zeep.

 

fossiel van een luis, karmijn rode olieverf maken

Karmijn olieverf maken

Vanaf de 18e doet deze aan de Cochenille luizen onttrokken kleurstof in verlakte vorm zijn intrede in de schilderkunst. Tegenwoordig wordt dit pigment echter, ook omdat de kleur bekend staat om zijn slechte lichtechtheid, gemaakt met een synthetisch pigment.

Gereedschap voor het maken van olieverf

Een glazen plaat van 30 x 30 cm met geslepen randen, glazen loper, pipet, paletmes en theelepel. Het volgende recept is een eenvoudig recept voor direct gebruik;

Ingrediënten voor het maken van de olieverf

pigment
koudgeslagen ruwe lijnolie

Schep twee theelepels pigment op de glasplaat en meng het poeder met een scheutje lijnolie met het paletmes tot een stijve pasta, en met de glazen loper wrijf ik de pasta met stevig ronddraaiende bewegingen over de hele plaat.

Tussendoor schraap ik de verf van de rand van de glazen loper bijeen, vorm weer een bergje en wrijf verder tot ik een dikte van ‘Nutella chocolade’ heb gekregen.
Let op: tijdens de bereiding geen pigment meer toevoegen, anders wordt de dikke verf taai.

Deze pasta die je hebt gemaakt, kan heel goed bewaard worden in een gesloten donkere pot.

Medium

Om de pasta smeuïg smeerbaar te maken, kan je een medium (b.v. lijnolie) toevoegen. Bij het schilderen van de gel luis met de Karmijn olieverf gebruik ik een door mij zelf gemaakte medium (damar vernis).

Met de olieverf schilderen

Ik gebruik twee platte varkensharen kwasten nr. 24 en 12. Het schilderij leg ik op tafel en draai het tijdens het schilderen rond, om overal goed bij te kunnen. Meerdere malen verf ik royaal over de gel heen in horizontale strepen. En tussendoor laat ik het doek een paar dagen drogen. Het schilderen met de olieverf herhaal ik net zolang tot de gewenste diep rode kleur er op zit. Rond de verhoogde structuren ontstaan mooie donkere kleuren. Eveneens kan je met het keukenpapier, daar waar gewenst, de verf iets weg wrijven en wordt de lichtere kleur weer opgeroepen.

Fossiel schilderijen

Op deze wijze heb ik vervolgens een hele serie ‘fossielen’ geschilderd, en bij alle beesten de olieverf zelf gemaakt en in de kleur (pigment) geschilderd. Van klein tot groot. zoals bijvoorbeeld een vlo, luis, mug, vlieg, spin, sprinkhaan, vlinder, garnaal, vis, kikker, kreeft, kwal, etc.

Still uit Art Storytelling 'Groene kikker en zelf olieverf maken'

Ik heb steeds hetzelfde formaat doek gebruikt, dat vormt een mooie eenheid in deze serie van fossiel schilderijen.

Deze schilderles is gepubliceerd in Atelier nr. 182

ella

Beeldend Kunstenares; schilder, beeldhouwer, taxidermist en drie dagen per week teken-, en schilderlessen aan kinderen, tieners en volwassenen.

Comments are closed