Now Reading
Huidkleuren en schaduwkleuren mengen, een video

Huidkleuren en schaduwkleuren mengen, een video

Huidkleuren en zijn schaduwkleuren mengen. Hier is een tip hoe je de huidkleur op een eenvoudige wijze mengt.

 

Huidkleur mengen

Met rood en geel meng ik de kleur oranje. Ik gebruik hier het Red cadmium light en een Yellow cadmium medium van Old Holland. Vervolgens meng ik met wit verschillende malen naar een lichtere huidkleur toe. Hiervoor  gebruik ik Titanium White. In het portret van Koos schilder ik de huidkleur. En ook in dit portret van Mam.

Donkere huidkleur mengen

Vervolgens meng ik in de video Gebrande Sienna voor een iets donkerder huidkleur en voeg Omber toe voor een echt donkere huidkleur.

Experimenteer met de kleuren!

Scumbling, een oude schildertechniek

De Kleine Madonna met kind

Schaduwkleur mengen

Tenslotte worden de schaduwkleuren gemengd, daarvoor gebruik ik een Prussian Blue of Phthalo Blue.

See Also

Video schilderlessen. Ella Looise | Portret van het Meisje - Glaceerlagen deel 1, Portret van het Meisje, een schilderles video 9, online schilderlessen en schildercursussen

Olieverf schilderen en de schildertechnieken

Over olieverf, alsook over de schildertechnieken, meer uitgebreide informatie is te vinden bij het schilder blog over het schilderen met olieverf.

Nog meer informatie over de Oude Meesters schildertechnieken is in de schilderlessen te vinden. Zoals hoe het Portret van het Meisje schilderen.

Portret geschilderd met de schildertechniek van de Oude Meesters

Lucian Freud en zijn huid schilderijen

Neem nou Lucian Freud zijn schilderijen, die zijn dik met huidkleuren opgebouwd. Prachtig vind ik die schilderijen, daarom heb ik veel van zijn werk gezien en een aantal reizen naar zijn tentoonstellingen gemaakt.

Zijn invloed is in mijn schilderij terug te vinden in het beeldverhaal achter het schilderij Portret van Koos en in de video schilderlessen serie, zoals De Onderschildering van het Portret van het Meisje.

Huid met kleur in toon geschilderd

Gepubliceerde schilderles Portret van Han Prins. 

View Comments (2)
  • Hoi Ella,
    Ik ben ook op zoek naar hoe de oude meesters werkten en ik ben kunsthistoricus. Heb recent over het Zorn palet gezien en ben er blij mee hoe dat werkt.
    Maar, vraagje, wat weet jij over de toonwaarde en de kleur van de grond zoals bijvoorbeeld Rembrandt gebruikte en de mogelijke redenen voor die keuze?

    Schilder ze!
    Groetjes,

    Bas Juijn, Amsterdam

    • Hi Bas. Een typische beginkleur in de 17e eeuw voor een imprimatura was een raw sienna, of een neutrale kleur chromatisch grijs, een middentoon om zowel naar lichter als naar donker te kunnen schilderen. Over Rembrandt zijn schildertechniek zijn de boeken van Ernst van de Wetering geweldig om te lezen.

Leave a Reply

© 2021 All Rights Reserved
Ella Looise | Atelier #Haarlem | Koel51
Ingeschreven Kamer van Koophandel