Oude Meesters schilderles #6 Portret van het Meisje

Oude Meesters schilderles #6 Portret van het Meisje

In deze Oude Meesters video schilderles schilder ik verder over de droge onderschildering deel één, les #5 van het ‘Portret van het Meisje’.

De Onderschildering deel twee

Ik werk hier aan het volume in het schilderij en de details.

Materialen

  • Titaanwit
  • Venetiaansrood
  • Beenderzwart (Ivory Black)
  • Runderharen penseel
  • Varkensharen penseel

Oude Meesters schilderles #6 Portret van het Meisje

#6 Portret van het Meisje de onderschildering deel 2
Oude Meesters schilderles

Titaanwit en geen medium

Met Titaanwit breng ik een lichte, dunne laag aan over de onderschildering. Ik gebruik geen medium, maar gebruik de olieverf puur uit de tube.

Penselen

Met een zacht runderharen penseel wrijf ik de verf in de kleinere gebieden van het gezicht. Voor de grotere gebieden in het portret en ook voor de achtergrond gebruik ik een hard varkensharen penseel. Ik wrijf de verf soms met mijn vingers uit bij de schaduwgebieden om de ondergrond, waar nodig, weer zichtbaar te maken , maar je kunt daarvoor ook een katoenen doek gebruiken.

Details van de gezichtskenmerken


De gezichtskenmerken schilder ik met een zacht runderharen penseel. Ik meng Venetiaansrood en Beenderzwart voor een bruine verf en schilder hiermee verder. Bij menging met het al opgebrachte Titaanwit ontstaat een lichtere bruin getint verf.

Overlaad je penseel niet met verf. Een kleine hoeveelheid verf is beter beheersbaar!

Oude Meesters schilderles #6 Portret van het Meisje

De video’s ‘Portret van het Meisje’ geschilderd in de Oude Meesters schildertechniek.

#1 De Imprimatura – Portret van het Meisje
#2 De Ondertekening – Portret van het Meisje
#3 De Penseelschets – Portret van het Meisje
#4 De Doodverf – Portret van het Meisje
#5 De Onderschildering deel één – Portret van het Meisje
#7 De Onderschildering deel drie – Portret van het Meisje
#8 Details schilderen – Portret van het Meisje

Comments are closed