Portret van Clairy Polak schilderij in de Oude Meesters schildertechniek

Portret van Clairy Polak in de Oude Meesters schildertechniek

Ze werkt voor radio en televisie; “deed o.a. Buitenhof en Nova en is moderator bij een filosofisch programma (Filosofisch Kwintet)”, zo introduceert Clairy zich, want we gaan dus het portret van Clairy Polak schilderen.

Schilderen aan portret van Clairy Polak voor Sterren op het Doek
Opname in het Bimhuis

Portret van Clairy Polak geschilderd in de Oude Meesters schildertechniek

Portret van Clairy Polak geschilderd voor Sterren op het doek.Interview Clairy door Eus
Interview van Eus met Clairy

Het interview van Eus met Clairy

De presentator Eus begint met het 1e interview. Het gaat over haar werk; journaliste en radio- en televisiepresentatrice. Clairy toont zich wat verbitterd.
Na een korte pauze volgt het 2e interview over haar boek Voorbij, voorbij, dat een zeer persoonlijk, aangrijpend verhaal is over haar aan alzheimer overleden man; een kwetsbare Clairy Polak.

Lang kijk ik naar Clairy

Laag na laag

Voor het portret van Clairy Polak heb ik twee schildersdoeken bij me. Ik kies voor het doek waarbij de 1e laag van het linnen, en ook de 2e laag met de Imprimatura nog zichtbaar zijn. En besluit dat ik geen pose ga schilderen, maar mezelf uitdagen om Clairy in deze korte tijd (twee weken) vast te leggen in een portret met de Oude Meesters schildertechniek, waarbij ik haar laag na laag opbouw.

De Penseelschets

Met de Penseelschets zet ik mijn eerste indruk op.

Portret van Clairy Polak. Penseelschets en start met doodverf Clairy

Met Clairy haar belangstelling voor de filosofie moet ze toch vragen hebben, nieuwsgierig zijn naar antwoorden……………willen afpellen, laag na laag, naar de essentie.

Blij word ik, want langzaam krijg ik een duidelijker beeld van haar voor ogen. Ik zie een tengere, ongekunstelde (puur), enigszins rebelse vrouw. Geen opvallende verschijning (grijs), maar haar ogen vallen me wel op. En ook haar oor, die ze steeds luisterend richt naar Eus.
Thuis gekomen, noteer ik het de volgende dag in mijn verfschrift en voeg daar nog ‘kwetsbaar’ en ‘strip’ (ik ken haar van de TV) aan toe.

Over mijn verfschrift met de schilderijen waar ik op dit moment mee bezig ben.

Kunst is een methode om gevoelsgebieden te openen in plaats van slechts een illustratie van een model –

Francis Bacon

Uit: Bacon meets Burrough.

De schildertechniek van de Oude Meesters

Met de schildertechniek van de Oude Meesters, waarin de gelaagdheid op het doek tot grote hoogte is gebracht. Schilder ik het portret van Clairy met de basiskleuren van Titiaan;

  • Venetiaansrood
  • Gele Oker
  • Marszwart
  • Titaanwit

Iedere gebruikte laag laat ik aan de randen zichtbaar, daarmee haar tegelijkertijd een kader gevend waar ze uit wil breken……. en kijk. Ik zie het TV kastje, waar ik haar van ken, terug.

Huid, omgeving en truitje krijgen dezelfde kleuren

De Doodverf

Ze valt weg in de omgeving en heeft via haar werk veel interactie met mensen, Daarom schilder ik de omgeving in de kleur van de huid. De vier kleuren over elkaar gezet; grijsachtig. Maar eerst begin ik met de Doodverf.

De ogen zijn de spiegels van de ziel

Portret van Clairy Polak fotosessie Sterren opo het Doek. de ogen zijn de spiegels van de ziel

Na het interview met Eus volgt de fotosessie. Ik vroeg Clairy om voor de foto naar opzij te kijken. Maar ze keek steeds (te snel) terug naar mij. Conclusie, ze wil controle houden. Daarom draai ik haar hoofd in het portret; ze kijkt nu de kijker recht aan.

Portret van Clairy Polak geschilderd in de Doodverf, een Oude Meesters schildertechniek

Clairy met de Doodverf

Naast haar staat mijn ‘Zelfportret met iphone’ in de doodverf.

Schilderen in een flow.

Tijdens het schilderen, denk ik niet veel na. Wanneer ik schilder, raak ik in een flow en schilder ik intuïtief. Later ga ik zitten en lang kijken of het me bevalt en pas veel later ga ik het analyseren.

Het haar van Clairy Polak

Clairy heeft haar haar geverfd, zie ik. Dus verf ik haar haren ook met de kleuren Venetiaansrood, Gele oker, Marszwart en Titaanwit 🙂

Thuis op het atelier

Opname thuis
Opname thuis

De details schilderen van de ogen.

Voor deze televisiepresentator laat ik de lichtjes in haar ogen van de lampen komen. Het roept iets kwetsbaars op. Prima.

Portret van Clairy Polak. De ogen zijn de spiegels van de ziel

In het Rijksmuseum met het portret.

Foto film still uit Sterren op het Doek - onthulling Clairy Polak - Rijksmuseum - Amsterdam
Amsterdam, the Netherlands Rijksmuseum July 9, 2020 Sterren op het Doek Clairy Polak / Özcan Akyol Copyright Harm Jan Bronsvoord www.harmjanbronsvoord.nl

Pizza-eters in het Rijksmuseum

Pizza-eters in het Rijksmuseum. Dinner aangeboden door Sterren op het Doek

Vooraf aan de onthulling in het Rijksmuseum met Clairy Polak hebben we met de crew van Sterren op het Doek een diner in het Rijks gegeten.

Haarlems Dagblad pakt uit

Haarlems Dagblad pakt uit met foto's en artikel over mijn portret van Clairy Polak bij Sterren op het Doek.

Comments are closed