Scumbling, een schildertechniek. Foto

Scumbling is een heel oude schildertechniek

Scumbling is een heel oude schildertechniek. Ik gebruik deze techniek, wanneer ik het gevoel van diepte en kleurvariatie aan de voorstelling wil toevoegen.

Scumbling

Met een dunne, dekkende of half-dekkende witte verf,  ​​schilder ik een doorschijnend effect. Dit kan over het hele schilderij of over een gedeelte van de voorstelling. Wel moet de onderlaag droog zijn! Vervolgens dep ik de verf met een spons of tissue weer gedeeltelijk op.

De kleuren onder deze witte verf zorgen er in dit geval voor dat ze verzachten en schijnen er gedeeltelijk doorheen. Het creëert een waaseffect en minimaliseert het contrast tussen licht en donkere tinten.

Venetiaanse methode

De kunstenaars van de Venetiaanse school hebben de scumbling tot in de finesse ontwikkeld. De scumble die zij op hun vaak heel grote doeken aanbrachten, schilderden ze met grote blokkwasten, en ze kwamen soms wel tot veertig lagen.

De optische illusies gecreëerd door deze lichtmanipulerende techniek gecombineerd met het kunnen kiezen welke randen worden verfijnd en aangescherpt, stelt degene die de techniek beheerst in staat de kijker voor de gek te houden om een ​​driedimensionale realiteit te zien.  De oude meesters die deze Venetiaanse methode gebruikten waren o.a. Rembrandt en Frans Hals.

Rembrandt

Het is bekend dat Rembrandt minstens één schilderij van Titiaan in zijn bezit had. Zoals te zien is in een vroeg en een laat zelfportret heeft hij dit effect zijn hele leven gebruikt. Vooral in het haar en de lichtere gelaatstrekken is het effect goed te zien.

 

 

 

ella

Beeldend Kunstenares; schilder, beeldhouwer, taxidermist en drie dagen per week teken-, en schilderlessen aan kinderen, tieners en volwassenen.

Comments are closed